سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوپرس بلاگ آموزشی و خبری

پد سلولزی گلخانه یکی از تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در گلخانه ها و مرغداری هاست. این سیستم خنک کننده برای مناطق گرم و خشک یک راهار مناسب و بهینه است که علاوه بر پایین آوردن دمای محیط، رطوبت را نیز افزایش می دهد.


پد سلولزی چیست؟

پدهای سلولزی صفحات ضخیم با ابعاد و ضخامت مشخص هستند که از جنس کاغذ کرافت می باشد. این پدها به صورت لایه به لایه و موج دار ساخته می شوند. برای تهیه کاغذ گراف نیز از کنف و درخت کاج و بامبو استفاده می شود. پد سلولزی گلخانه به جای پوشال های قدیمی در سیستم های سرمایشی گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. پدهای سلولزی توانسته اند راندمان را تا 12 درصد نسبت به پوشال های معمولی ارتقا دهند. استفاده از کاغذ کرافت در تولید پدهای سلولزی باعث خواص مویینگی، ایستایی، مانایی و خود شویی در این محصول می شود.

این محصول در کشور عزیزمان ایران توسط چند کارخانه تولید و به بازار مصرف عرضه می شود. پد سلولزی کولان سل، هوا سلولز، مهیا سل و پد سلولزی البرز جزو تولید کنندگان این حوزه هستند. ما در ادامه سعی می کنیم معروف ترین این برندها را مختصری معرفی کنیم.

انواع پد سلولزی کولان سل

پد سلولزی کولان سل جزو معروفترین و محبوب ترین پدهای بازار مصرف ایران هستند. این پدها با توجه به طول موج و زاویه شیار با افق به 3 نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

پد سلولزی 7090

در مواقعی که کاغذهای گراف با طول موج 7  میلیمتر بر روی یکدیگر قرار بگیرند و زاویه ای 90 درجه ای داشته باشند، پد سلولزی 7090 را ایجاد می کنند. این نوع پد سلولزی در دامداری، مرغداری و گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت اصلی این پد سلولزی 10 سانتی متر می باشد و برای کارهای سفارشی تا 15 سانت قابل افزایش می باشد. مزایای پد سلولزی 7090 عبارتند از:

  1. قابلیت نصب آسان
  2. خنک سازی بالا
  3. بازدهی فوق العاده

پد سلولزی 5090

پدهای سلولزی 5090 از کاغذهای موج داری تشکیل شده است که با طول موج  5  میلیمتر با زاویه 90 درجه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. از این پدهای سلولزی اغلب در ساخت کولرهای صنعتی برای محل های مسکونی، تجاری و عمومی به کار گرفته می شود. این پدهای سلولزی به صورت یکنواخت آب را توزیع می کنند و در نهایت خنکی قابل توجه ای را در محیط هایی اجرایی را ارائه می دهند. مزایای پد سلولزی 5090 عبارتند از:

  1. قابلیت اجرا در فضا های متعدد ( مسکونی، صنعتی ، تجاری و عمومی)
  2. بازدهی بالا
  3. نصب آسان

پد سلولزی 7060

پدهای سلولزی  7060دارای طول موج 7 میلیمتر هستند و با زوایه 60  درجه در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این پدهای سلولزی به علت عبور جریان هوا از بالا بیشتر در توربین های بزرگ گازی به عنوان خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند. این پدهای سلولزی به افزایش راندمال توربین ها کمک به سزایی می کنند. برای افزایش بازدهی می بایست سیستم خنک کننده را در نزدیکترین مکان به توربین های گازی قرار دهید. مزایای پد سلولزی 7060 عبارتند از:

  1. افزایش راندمان
  2. بسیار مقاوم
  3. قابلیت محافظت در برابر اشعه UX
  4. مانع از رشد قارچ و باکتری
  5. افزایش بازدهی توربین های گازی
  6. صرفه جویی در انرژی

سیستم خنک کننده پد سلولزی چگونه کار می کند؟

این سیستم خنک کننده شامل تعدادی پد سلولزی و فن می باشد. مکانیزم عمل این سیستم مشابه کولرهای آبی خانگی است. هوای خشک و گرم بواسطه مکش فن ها از بیرون از محیط گلخانه و یا دامداری به داخل پدهای مرطوب کشیده شده و از آن رد می شوند و به داخل گلخانه دمیده می شوند. هوای رد شده از این پدها به صورت مربوط خنک تر از هوای ورودی به پدهاست.

استفاده از پدهای سلولزی بهترین سیستم خنک کننده برای گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری در مناطق خشک و گرم است. این روش سرمایشی در بازار به سیستم رطوبتی گلخانه نیز معروف است.

نصب و راه اندازی پد سلولزی گلخانه

پدهای سلولزی برای استفاده بایستی به صورت عمودی در دیوار های گلخانه نصب شوند. این پدها در داخل قاب های آلومینیومی قرار می گیرند و این قاب ها مجهز به سیستم انتقال و شبکه گردش آب هستند. سایز لوله های استفاده شده اصولا 1.25 اینچ است. این لوله ها در قسمت فوقانی پدهای سلولزی و زیر قاب قاب بالایی قرار دارند که در فواصل 6 سانتی متری آب را به از بالا به داخل پد سلولزی وارد می کنند.

آب خارج شده از قسمت پایین پدها، به وسیله قاب آلومینیومی به مخزن هداست شده و با مکش پمپ دوباره به شبکه گردش وارد می شود. نقش فن ها در این سیستم ایجاد خلاء نسبی در محیط گلخانه است که همین خلاء ایجاد شده باعث مکش هوای مرطوب و خنک از پدها به داخل می شود. رایج ترین فن های مورد استفاده در ایران فن گلخانه 140 و 100 می باشد.  در تصویر این مکانیزم نشان داده شده است.

شرکت گل سبز میثاق یکی از شرکت های گلخانه ساز در ایران است که با بیش از 30 سال تجربه، خدمات احداث و ساخت گلخانه را ارائه می کند. این شرکت تولید کننده انواع اتصالات گلخانه با بهترین کیفیت و استاندارد برای انواع گلخانه های مدرن اسپانیایی ، هیدروپونیک و ... می باشد. همچنین این شرکت همکار انحصاری برخی از تجهیزات گلخانه همچون پد سلولزی می باشد. شما می توانید برای ارتباط با این شرکت به آدرس به وب سایت https://golesabzemisagh.ir/  مراجعه کنید و یا با شماره های 66565060-021 و 09125753841 تماس بگیرید.

نحوه نگهداری از پد های سلولزی گلخانه ای

نگهداری از پد سلولزی همانند دیگر تجهیزات باعث افزایش عمر محصوا، راندمان بالا و صرفه جویی در هزینه های شما میشود:

  1. برای کاهش رسوبات آب بر روی پد ها می توانید از یک توری مشبک استوانه ای به عنوان فیلتر در مخزن آب استفاده کنید.
  2. برای افزایش راندمان پد های سلولزی می توانید، در پایان فصل گرما با برس های پلاستیکی رسوبات را از بین ببرید.
  3. برای از بین بردن رسوبات پدها می بایست 24 ساعت زمان دهید تا پدها کاملا خشک شوند. سپس با برس پلاستیکی در جهت شیارهای پد های سلولزی بکشید، تا رسوبات کاملا از بین بروند.
  4. هنگام قرار دهی پدهای سلولزی  فن ها را خاموش کنید و سیستم آبرسانی را روشن کنید تا تمامی غبار و رسوبات به داخل مخزن هدایت شوند و بعد از این مرحله آب موجود در مخزن را تخلیه و مخزن را از رسوبات پاک سازی کنید.

مزایای استفاده از پد سلولزی گلخانه

استفاده ار پد سلولزی نسبت به پوشال های سنتی دارای مزیت هایی به شرح زیر است؟

  • عدم افت ارتفاع و نیز ایستایی بالای سیستم به سبب برخورداری از یک ساختار محکم و منظم
  • نظافت و نگهداری بسیار آسان به سبب برخورداری از خاصیت ایستایی بالا
  • عدم انتقال باکتری های مضر به فضای محیط مذکور
  • مصرف انرژی برق بسیار کم به دلیل افت فشار پایین
  • برخورداری از خاصیت جذب آب بسیار بالا به دلیل داشتن مواد اولیه درجه یک
  • برخورداری از میزان سرعت رسوب گذاری بسیار پایین
  • کاهش ورود گرد و غبار به دلیل داشتن لایه های متعدد
  • عمر مفید بیش از 5 سال
  • بیشتر از 20 درصد خنک تر کردن محیط در فصول سال